ШИНЖЛЭХ УХААНЫ УДИРДЛАГА, ЗОХИОН БАЙГУУЛАЛТЫН БҮТЦИЙГ ЯАРАЛТАЙ ШИНЭЧЛЭХИЙГ ХҮСЧ ИЛ ЗАХИДАЛ ИЛГЭЭЖЭЭ
Монгол Улсын Ерөнхий сайд Ч.Сайханбилэгийн УИХ-ын нэгдсэн хуралдаанд хийсэн мэдээлэл, түүнтэй холбогдуулан авах зарим арга хэмжээг нэг удаагийн хөрөнгө хэмнэх явцуу утгаар бус, Шинжлэх ухааны удирдлага, зохион байгуулалтын бүтцийг өөрчилж, тунгалаг ардчилсан тогтолцоо бүрдүүлэх гэсэн өргөн утгаар нь ойлгон дэмжиж байна. Засгийн газраас олон улсын жишгийг дагаж их сургуулиудад суурилсан шинжлэх ухааныг хөгжүүлэх чиглэл барьж байгаа нь зөв. Засгийн газрын тэргүүн энэ асуудлыг цагаа олж хөндлөө гэж зарим эрдэмтэд үзэж, шинжлэх ухааны удирдлага, зохион байгуулалтын бүтцийг яаралтай шинэчлэх санал, гарц шийдлээ Ерөнхий сайд Ч.Сайханбилэг болон УИХ-ын гишүүдэд илгээсэн ил захидалдаа дурджээ. Тус ил захидлыг бүрэн эхээр нь нийтэлж байна.
МОНГОЛ УЛСЫН ЕРӨНХИЙ САЙД Ч.САЙХАНБИЛЭГ, БСШУ-НЫ САЙД Л.ГАНТӨМӨР, УИХ –ЫН ГИШҮҮДЭД :
ИЛ ЗАХИДАЛ
ШИНЖЛЭХ УХААНЫ УДИРДЛАГА, ЗОХИОН БАЙГУУЛАЛТЫН БҮТЦИЙГ ЯАРАЛТАЙ ШИНЭЧИЛЬЕ.
Оршил
ШИЙДЭЛ, ГАРЦ
1. Эдүгээ дэлхий дээр ШУА-г Үндэсний хэлбэртэй, тунгалаг, ардчилсан, шинжлэх ухааны төлөөх суралцдаг нийхэмлэг байна гэж үзэж буй. An Academy of Sciences is a national academyor another learned societydedicated to sciences.Гэтэл манай ШУА одоогоор энэ 4 шинжийн алийг нь ч хангахгүй байна. ШУА хэдэн хүрээлэнг өмчлөн явцуурч, булингартаж, дарангуйлалд дулдуйдсан, бараг юу ч сурдаггүй хачин гаж араншинтай, төрийнх ч юм шиг, биш ч юм шиг, хурлийз газар болжихуй. Үүний уршгаар, Их сургуулиуд, Хувийн сектор, ТББ –иудад буй шинжлэх ухааны ажил, эрдэмтэд ШУА –н гадна орхигдож, улсын хэмжээний шинжлэх ухаан технологийн бодлого нэг мөр цэгцрэхгүй байна. ШУА нэг юм ярина, МУИС өөр юм ярина, гэтэл ШУТИС, ЭМШУИС, ХААИС бүгдээрээ өөр өөрийн салбарын бодлогоо тулгана, хажууунаас нь хувийн сектор бүр өөр юм ярина, ТББ бас дуугүй байхгүй, ингээд бөөн холион бантан.
2. Зүүн хойт Азийн бүс нутаг үндэстэнийхээ IQ-р дэлхийд оройлж, монгол хүний тархи хэмжээгээрээ дэлхийд тэргүүлж байна. Монголчууд төрөлхийн мэдрэмжтэй, сэргэлэн, оюунлаг хүмүүс. Энэ чанар бага насны хүүхдүүдэд их тод илэрдэг. Монголчууд бидний хэнтэй ч үл зүйрлэх туйлын давуу тал бол энэ юм. Үүнээс өөр юу хэрэгтэй гэж ? Харамсалтай нь, монгол үндэстэний энэ давуу талыг тоталитар загварын ШУУЗББ нухчин дарж, сөхрөөж өдий хүрлээ. ШУУЗББ –г орчин үетэй нийцүүлэн өөрчилж, тунгалаг, ардчилсан зарчимд шилжүүлж, эрүүлжүүлэх нь үндэстний хөгжлийн тулгуур шаардлага боллоо. Ингэх аваас Мянганы Сорилтын Сан мэт томоохон хандивлагчдаас их хэмжээний хөрөнгө шингээж, өсгөн үржүүлэх боломж бүрдэнэ. Хэрвээ ШУУЗББ -г үндэсний шинжтэй тунгалаг ардчилсан горимд шилжүүлэх аваас манай төр ШУТ –н санхүүжилтийг ДНБ –ний 2 % -д хүргэх буй заа.
3. ШУУЗББ хуучнаараа өдий хүрсэнд ШУА буруутай биш ээ. Асуудлын учиг ТӨР –н буруу оролцоонд оршино. Олон Улсын ШУА –н Холбооноос “ШУА –нь засгийн газар, үйлдвэр, мэргэжлийн нийгэмлэгүүдээс хараат бус байна” хэмээн мөрдүүлжээ.Энэ үндсэн зарчим манайд бүрэн алдагдсан. Монголд ШУА –нь одоогоор засгийн газраас бүрэн хараат байна. Засгийн газар ШУА –д жил бүр бараг 2 тэрбум төгрөгийг зүв зүгээр өгч байна. Тэр ч бүү хэл, ШУА –н гишүүдэд тусгай хий нэмэгдэл өгч байгаа нь академчидийн амыг барих, тэднийг манкурт боол болгох арга бөгөөд ийм аргыг Гитлер, Сталин хоёр гарамгай хэрэглэсэн түүхтэй. Засаг солигдох бүрт манай ШУА ихээхэн эвгүй байдалд орж, улмаар улс төрчдийг овжин аргаар өөртөө илбэдэн гоходдог боллоо. ШУА шинжлэх ухааны бодлогын стратеги, хэрэгжилтийн асуудлаар нэг ч үг ганхийхгүй, таг дуугүй байхаас өөр замгүй болоод байна. Хараат байхын аюул энэ.ШУА–д удирдлагын явцуу бүлэглэл үүсэж, зарим хүрээлэнгийн ажил нэг л ахицгүй болсоныг үгээр шүүмжлэх бус үйлээр засах учиртай. Хүрээлэнгийн захирал, академич нэгэн “Энэ ШУА нэг л биш ээ“ гэсэн нь юуг өгүүлсэн бол?
4. Төсвөөс иргэний харъяаллын суурь судалгааг санхүүжүүлж байгаа социализмээс уламжилсан алдаатай практикийг энэ оноос эхлэн шууд зогсооё. Иргэний нээлттэй суурь судалгаа нь ерөөсөө их сургуулийн бүх багш, хүрээлэнгийн эрдэм шинжилгээний ажилтны зайлшгүй чадах ёстой чадварын минимум шаардлага юм. Иргэний салбарт хамаарах онолын суурь судалгаа нь чөлөөт хүсэл, сонголтоор хэрэгждэг. Тийм судалгааг их сургуулийн профессор бүү хэл патентийн товчооны жирийн ажилтан залуу (А.Эйнштэйн) гэртээ өөрийн сонирхлоор хийж байдаг. Монголд онолын суурь судалгаа нь хэдхэн доктор Scзэрэгтэй ахмад хүний хийдэг ажил мэт болж, тэрүүхэндээ хана босгож, залуусыг гадуурхан түлхэж байна. Үүнийг халж, бүх хүнд ижил боломж олгоё. Чадварлаг залуус чухам үүнийг л хүсэмжилж байна.
5. Монгол улсад онцгойлон хөгжүүлэх шинжлэх ухааны тэргүүлэх чиглэлийг тодруулж, тэдгээрийг хаалттай горимд оруулж, суурь судалгааг түүнд бүрэн хамаатуулъя. ОХУ –д ийм болов.
6. Юуны өмнө ШУА –н харъяа хүрээлэнгүүдийг БШУЯ –ны мэдэлд бүрэн татан авъя. Дараа нь тодорхой судалгааны үндсэн дээр хүрээлэнгүүдийг их сургуультай ойртуулах оновчтой арга замыг олъё. Хүрээлэнгийн залуу докторууд хөгшин захирлаа хатуу шүүмжилж, шинэчлэлийг шаардах болсон нь хүрээлэнгийн дотоодод бүрэлдсэн хэцүү төлөв байдал(удирдлагын дарангуйлал, ажилтны сул дорой байдал, авилгал, хахууль, долигнол гэх мэт)– с эхтэй байх. Тийм хүрээлэнгүүд сэхэл авахгүй хэмжээнд очих аюултай тулгарсаныг анхаарч яаравчилъя.
7. Монголын ШУА –г хэдхэн хүрээлэнгийн эрх ашгийг муйхраар улайран хамгаалдаг салбарын шинжтэй явцуу сонирхлоос салгаж, их сургууль, хүрээлэн, хувийн сектор, ТББ –д буй нийт эрдэмтдийн төлөөх үндэсний том академи болгоё. ШУА –н удирдлага монголын нийт эрдэмтдийн эрх ашгийг ухаарч, ШУУЗББ -н өөрчлөлтийг дэмжинэ гэдэгт итгэж байна. ШУА хэдхэн хүрээлэнг толгойлох бус, монгол улсын шинжлэх ухааныг оройлон манлайлж, улс орноо хөгжүүлэх шинэ бодлого боловсруулдаг, бүх судлаачийг тэгш оролцуулдаг, тэднийгээ өөрийн ба хүний гэж алагчилдаггүй, том төслүүдэд эксперт хийдэг, улс төрчид, төрөөс бүрэн хараат бус, жинхэнэ чөлөөт ШУА байх учиртай. Зах зээлийн жам ёс ийм бөгөөд монголын эрдэмтэд үндэсний-тунгалаг–ардчилсан–суралцдаг ШУА -г хүсэмжилж байна.
8. 1994 онд НҮБ, ЮНЕСКО –р захиалж хийлгэсэн ШУУЗББ –н өөрчлөлтийн саналыг хүлээж авсансан бол манай орны өнөөгийн байдал ихэд өөр байх байж. Ядаж л улс төрийн намууд өмнөө улс гэрээ хөгжүүлэх нэгдмэл бодлоготой, эрдэмтдийн оюуны хүч нэгдэж төвлөрсөн, их сургуулиуд судалгааны төлөвт шилжиж дууссан, шинжлэх ухаанч бус хуурамч номлолууд амилах хөрсгүй болсон гээд юу эсийг хэлж болох. Харамсалтай нь, тэрхүү чухал баримт бичгийг нуун дарагдуулсан билээ. Бид 20 жилийг алдлаа.
9. ШУА–н харъяа хүрээлэнгүүдийн залуу докторуудаас гаргасан шаардлагыг харгалзаж зарим академич“ Академич нарт жил бүр зүгээр өгдөг 348 сая төгрөгийг хүрээлэнгүүдийг дэмжихэд зориулъя, бид ичиж байна “ гэсэн шинэ санаачлага гаргажээ. Манай академичид шударга үнэнийг эрхэмлэж эхэлсэнд талархууштай. Энэ санаачлагыг засгийн газар дэмжиж, тус хөрөнгийг судалгааны зориулалтаар залуу Phдокторуудад ГРАНТ болговол зохих байна.
10. Эдийн засгийн хэмнэлтийг ШУА –н хий санхүүжилтээс эхлэе. Үндэсний – тунгалаг – ардчилсан – суралцдаг ШУА-тай болсоны дараа санхүүжилтийн асуудлыг нэг мөр шийдье. 2013 онд ОХУ –д гурван ШУА–аа нэгтгэж, хөгжлийн макро бодлого боловсруулах, салбар дундын асуудал шийдвэрлэх, эксперт хийх үүрэгтэй үндэсний ШУА –г байгуулсан. Энэ оноос шинэ ШУА –н гишүүдийн хиймэл нэмэгдлийг зогсоож, оронд нь хоёр дахин өсгөсөн цалин олгохоор шийдвэрлэв. Ажил хийж цалин авах нь шударга бол юу ч хийхгүй атлаа ард түмний халаасруу гараа шургуулах нь гэмт хэрэг болой.
11. ШУУЗББ -н өөрчлөлтийн дэлгэрэнгүй саналыг мэдээж,хөндлөнгийн экспертүүд л боловсруулж чадна. Экспертийн комисст УИХ, Засгийн газар, БШУЯ, ШУА, Их сургууль, хүрээлэнгийн төлөөлөл орох ёсгүй. Баримт дурдваас, ОХУ –ын Боловсролын академийн харъяаны 4 хүрээлэнг нэгтгэх шийдвэрийг БШУ –ны сайд Д.Ливанов саяхан гаргав. Нэг хүрээлэн гэхэд л 400 гаруй судлаачтай байж. Тэдний 360 нь (90 % )дээд сургуулийн жирийн багшийн бичиж чаддаг сурах бичиг зохиох ажлыг суурь судалгааны халхавч дор төсвийн санхүүжилтээр хийж, тэгээд өөрсдөө зарж хөлждөг байсныг хөндлөнгийн экспертүүд илрүүлжээ. Шинээр байгуулсан “Боловсролын хөгжлийн стратегийн хүрээлэн“-д тэрхүү хүрээлэнгээс шилдэг 40 судлаач орох юм байна.(Манай зарим хүрээлэнд ийм байдал газар авсан )
Бидний 41 хүн ШУУЗББ–г өөрчлөн шинэчлэх энэхүү саналыг дэвшүүлэв. Асуудал нилээд ужгирсан, хуучин тогтолцооны энерц их байгаа болохоор эсэргүүцэл байж таарна. ШУУЗББ –н өөрчлөлтийг хойшлуулах нь шийдэл биш, тэрээр байдлыг улам дордуулна. Үндэстэний хөгжлийн тулгуур шаардлага болоод байгаа энэ чухал асуудлаас зугтах биш, түүнийг шийдэх ёстой. Шинжлэх ухаанд, хөгжлийн зүй тогтолд, ҮНЭН–д итгэхийг уриалъя. Ухарч болохгүй, учир нь ард маань ангал байна.
ШИНЖЛЭХ УХААНЫ УДИРДЛАГА, ЗОХИОН БАЙГУУЛАЛТЫН БҮТЦИЙГ ЯАРАЛТАЙ ШИНЭЧИЛЬЕ.
1. Ц.Дэмбэрэл, Ph D, проф, Монгол Улсын гавъяат багш |
2. С.Галсан, Sc.D,проф, Монгол Улсын ардын багш |
3. С.Будням, доктор Sc, профессор,математикч4. О.Лхагва, Sc.D,проф, Шинжлэх ухааны гавъяат зүтгэлтэн
5. Ж. Гарьдхүү, Sc.D,проф, Шинжлэх ухааны гавъяат зүтгэлтэн
6. Л.Жамц, Sc.D,проф,Монгол Улсын гавъяат багш
7. Х.Ислам, Sc.D,проф, Шинжлэх ухааны гавъяат зүтгэлтэн
8. Ц.Дашдорж, Ph D, проф, Монгол Улсын гавъяат багш
9. М. Шагдарсүрэн, Ph.D,проф,Монгол Улсын гавъяат эмч
10.Г.Эрдэнэжав, Sc.D,проф, ОХУ-ын БУ-ын Шинжлэх ухааны гавъяат зүтгэлтэн
11.Лх.Тэрбиш, Sc.D,проф, зурхайч, Шинжлэх ухааны гавъяат зүтгэлтэн
12.Ж.Мижиддорж, Sc.D,проф, Шинжлэх ухааны гавъяат зүтгэлтэн
13.М.Отгон, Ph.D, проф, Эрүүлийг хамгаалахын гавъяат ажилтан
14.Ч.Дашдаваа, Sc.D,проф, түүхч
15.Ч.Зэгиймаа, Sc.D,проф, хэл судлаач
16.Б. Эрдэнэбаатар, Sc.D,проф, мал зүйч
17.Ч. Тунгалаг, Sc.D,проф, ХААИС
18.Ц.Нямжав, Ph.D ,проф, МУБИС
19.Ч.Нацагдорж, Ph D, проф, ШУТИС
20.Ц.Батөлзий, Ph.D , проф, физикч
21.Д.Нарандэлгэр, Ph.D ,проф, Удирдлагын академи
22.Ц.Нансалмаа, Ph.D, проф, ХААИС
23.И.Гончигбат, Ph D, проф, архитекторч
24. М. Хасбаатар, Ph.D, проф, эдийн засагч
25.Ч. Эрдэнэ, судлаач, Английн Вангийн Нийгэмлэгийн гишүүн
26.Б.Анхбаяр, Ph.D,ШУА –д ажиллаж буй 6 залуу докторыг төлөөлөв.
27.Ж.Бадрах, Ph.D,ШУА –д ажиллаж буй 7 залуу докторыг төлөөлөв.
Ugluu.mn