Хүүхдийн хөгжлийн бэрхшээлийг тодорхойлдог мэргэжлийн комисстой болно

oyun gishun   БОНХ-ийн сайд, Хромосомын өөрчлөлттэй хүүхдүүдэд туслах сан ТББ-ын тэргүүн С.Оюунтай хүүхдүүдийн асуудлаар ярилцлаа.

-Нэг  үеэ  бодвол Дауны синд­ромын талаар хүмүүс мэд­дэг болсон. Тиймээс тэд­нээс айх, халгах зэрэг бол­гоомжлол  гаргах нь  буур­сан нь сайшаалтай. Энэ тухай  илүү олон хүнд хүр­гэж, нийгэм даяараа ойл­годог, даунтай ир­гэдээ ажил хөдөлмөр эрхлэх бо­ломжоор хангах, чадвар  бо­лол­­цооных нь чинээнд хүр­тэл хөгжүүлэхийн тулд юу хийх ёстой вэ. Үүнд мэдээж залуучууд оролцвол бас тустай байх?    

-Аль ч улсад  800-1000 хүүхэд тутамд хромосомын өөрч­лөлттэй буюу Дауны хам шинжтэй хүүхэд нэг то­хиолддог гэсэн статистик байдаг. Энэ нь хаана ч хэнд  ч тохиолдож болох генийн өөрчлөлт юм.

Мэдээж хийх зүйл би­дэнд маш их байна. Эцэг эх, сургууль, эмнэлгээс эх­лээд, төрийн зүгээс зарим нэг тогтолцоог өөрчлөх шаард­­лага ч гарч байгаа. Бага багаар тодорхой  дэв­шилд хүрч бай­гаа хэдий ч  бүр системээр нь өөрчлөн ши­нэчлэх ажлууд бий.

Системээр гэдэг нь хүү­хэд оюуны эсхүл ямар нэгэн хөгжлийн бэрхшээлтэй тө­рөхөд нь юуны өмнө эрүүл мэндийн хяналтын тогтолцоо тосч авдаг байх шаардлагатай юм. Даунтай хүүхэд оюуны хөгжлийн бэрхшээлээс гадна эрүүл мэндийн хувьд давхар эрсдэлтэй байдаг тул байнгын  хяналт хэрэгтэй болдог. Өөрөөр хэлбэл төр­сөн цагаас нь эхлээд тодор­хой хугацаанд сонсгол, нүд, зүрх, гормоны гэх мэт шин­жилгээг тухай бүрт нь хийгээд явдаг эрүүл мэндийн хөтөч буюу Guidelines  нэн чухал байна. Хоёрдугаарт, бага наснаас нь хүүхдийн шаард­лагад нийцүүлэн ажил­­лах, хөгжүүлэх то­моо­хон сис­темийн өөрчлөлт хэрэгтэй байна.

Төрсөн цагаас нь эхлээд зохих мэр­гэжлийн хүмүүсээс бүрд­сэн комисс үнэлгээ хийж тухайн хүүхдийн хөгжлийн бэрхшээлээс хамааран ганцаар­чилсан төлөвлөгөө гар­ган түү­ний дагуу  то­дор­хой үйл­чил­гээг улсаас үзүүл­дэг байх, мэдээж эцэг эх өөрсдөө ч мэр­гэжлийн хүмүүсээс зөвлөгөө авдаг, түүнд нь идэвхтэй оролцож, давхар суралцдаг тогтолцоо хэрэгтэй. Үүнийг англиар “Early intervention”  гэнэ. Энэ  нь ерөнхийдөө “хүүх­дийг аль болох эрт оношилж эрт ажиллах тогтолцоо” гэсэн үг. Манай хүүхдүүдийн хувьд физик эмчилгээ их чухал байдаг. Хөдөлгөөн, хэл засал мөн оюун ухааныг нь хөгжүүлэх буюу ахуйн заслын эмчилгээ энгийн хүүхдүүдийг бодвол илүү их шаардагдах нь ойлгомжтой. Эрүүл хүүхэд эдгээрийг явцдаа л сураад гүйцчихдэг. Харин даунтай хүүх­дийн  тухайд  байдал нэлээд өөр. Хөг­жилтэй орнуудад эд­гээр үйлчилгээг эрүүл мэнд, нийг­мийн даатгалаас шийд­дэг бол манай улсын хувьд ийм төрлийн тогтолцоо ха­раахан  нэвтрээгүй тул цаг алдах тал гарч байна.

УИХ-ын чуулганаар хэдэн гишүүн санаачлан Хөгж­­лийн бэрхшээлтэй ир­гэний нийг­мийн хамгаал­лын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт ору­у­­лах тухай хуулийг хол­бог­дох бусад хуулийн хамт боловсруулан батлуулснаар 2014 оны нэгдүгээр сарын 1-ээс эхлэн дагаж мөрдөхөөр болж байгаа юм. Уг хуулийн дагуу хүүхдийн хөгжлийн бэрх­­шээлийг тодорхойлох чиг үүрэг бүхий нарийн мэр­гэж­лийн эмч, бо­ловс­ролын болон нийгмийн хам­гааллын байгууллагын тө­лөөлөгчдөөс бүрдсэн эрүүл мэнд, боловсрол, нийгмийн хамгааллын комисс бай­гуу­лагдана. Комиссын жур­­­мыг Боловсролын яам, Эрүүл мэндийн яам, Хүн ам хөгж­­лийн яамны хамтарсан аж­лын хэсэг боловсруулж бай­­гаа.

Миний дээр дурьдсан эрт оношлох мэргэжлийн хү­­мүүсийн бүрэлдэхүүнтэй комисс. Комисс нь үйлчилгээ, үнэлгээгээ тодорхойлж хүү­хэд тус бүрээр ганцаарчилсан төлөвлөгөө боловсруулна. Ту­хайн хүүхдэд ямар төрлийн нэмэлт үйлчилгээ үзүүлэх, тухайлбал хэл, хөдөлгөөн засал шаардлагатай эсэхээс авахуулаад улсаас санхүү­жүүлэх зардлыг тогтоох зэрэг асуудлыг шийддэг   тог­толцоо нэвтрүүлэх зорил­готой хуулийн нэмэлт өөрч­лөлт орсон юм. Хуулийн хэ­рэгжилтийн бэлтгэлийг нь хангах ажил их чухал байна. Ялангуяа хөдөө орон нутагт мэргэжлийн боловсон хүчин дутмаг, тусгай сургуулиуд байхгүй учраас энэ чиг­лэлийн чадавхи бүрдэх хэ­рэг­тэй байна. Гэхдээ ажил урагшилж байгаа.

Би хуульд орсон зарчмын зарим томоохон өөрчлөлтийг онцолж ярьмаар байна. Хүүх­дийг хөгжүүлэх,  ба­гаас нь энгийн цэцэрлэгт явуулж ний­гэмшүүлэх нь их чухал юм. Тусгай хэрэгцээт боловсролын сургууль бай­гаа хэдий ч болж өгвөл эн­гийн сургуульд ороод ин­теграцчилагдаад явах шаард­­лагатай байна. Гэтэл энгийн сургуулиуд маань оюуны бэрхшээлтэй, даунтай, аутизм­тай хүүхдийг хүлээж авах, тэдэнтэй ажиллах чадавхи байхгүй байна. Эн­гийн сургуульд явууллаа ч тус­гайлсан туслах багш, сургалтын нэмэлт хөтөлбөр гаргахгүй бол тэр хүүхэд бага багаар хоцорсоор бай­гаад сургуулиас гарахаас өөр аргагүй байдалд хүрдэг. Иймд сургуулиудын тусгай хэрэгцээт боловсролын тог­толцоог шинэчлэх хэрэгтэй байгаа юм. 90-ээд оноос өмнө голдуу ОХУ, Унгар улсад тусгай хэрэгцээт боловсролын арга зүйч, багш  бэлтгэдэг байв.

Гэтэл сүүлчийн 20-иод жил тасраад шинэ бо­ловсон хүчин бэлтгэгдэж чадаагүй. Боловсролын яам энэ асуудалд анхаарлаа хандуулан Улсын Багшийн их сургуульд тусгай хэ­рэгцээт боловсролын агуул­гын хэд хэдэн курс бэлдэж байгаа боловч зарим нэг нарийн мэргэжлийн боловсон хүчнийг зайлшгүй гадаадад сургах хэрэгтэй байгаа юм. АНУ-д гэхэд согог зүйч, хэл засалчаар 5 жил сурч байж төгсөөд дараа нь дад­лагажиж байж ажиллах эрхтэй болдог. Яг л эмч шиг. Боловсролын яам тусгай хэрэгцээт боловсролын чиг­­лэлээр хөгжлийн бэрх­шээл­тэй хүүхдийг онош­лох, эмчлэх мэргэжил эзэм­­ших со­нирхолтой оюут­нуудад хөгж­лийн бэрхшээлтэй иргэ­дийн тө­вийг аймаг, дүүрэг бүрд бай­гуулна гэсэн зорилт тавьсан. Төвийн зураг төсөл хийгдээд ажил урагшилж байна.

Хийх  ажил их байна, гэхдээ зөвхөн төр гэлтгүй хөгж­лийн бэрхшээлтэй хүүх­­дийн эцэг эхээс шалт­гаа­лах олон зүйл бий. Ядах­даа л өөрсдөө хэ­рэг­тэй ма­териалуудаа олж суд­лаад хүүхэдтэйгээ яаж харьцах вэ гэдэгт суралцах нь хамгаас чухал юм.

Манай Хромосомын өөрч­­лөлттэй  хүүхдүүдэд  тус­лах  сан оюуны хөгжлийн бэрх­шээл­тэй хүүхдийг хөг­жүүлэх төвийг байгуулан энэ хавраас үйл ажиллагаагаа явуулж эхэлсэн.

Санаа нь даунтай хүү­хэдтэй гэр бүл ямар ч тохиолдолд очих газар­тай, очоод мэдээлэл авах боломжтой, ямар мэр­гэж­лийн эмч, багш нарт хандах вэ, ер нь юу хийх вэ гэдэг талаар мэдээлэл авах төвийг эхний ээлжинд бий болгоё гэж байгаа юм. Эцэг эх  өөрсдөө хүүхдээ хүргээд ирвэл хэл, хөдөлгөөн заслын болон бусад сургалтуудыг явуулах бөгөөд энэ намраас төвийн үйл ажиллагааг илүү өргөн хүрээтэй явуулахаар төлөвлөж байгаа.

-Таны алсын харааг ойл­голоо. Таны ярьж буй эрүүл мэндийн хяналтын болон бо­ловсролын тогтол­цоог бий болгоход хэдэн жил шаар­дагдах бол? 

-Мэдээж их хугацаа ор­но. Бусад орны жишээнээс харах юм бол доод тал нь 10 жил шаардагдах юм билээ. Гэхдээ бид нар заавал 10, 20 жил гэж хүлээхгүйгээр бусад орны хийж чадсан зүйлийг арай богино хугацаанд хийх боломжтой болов уу гэж бодож байна. Гол нь боловсон хүчний асуудал чухал юм. Үүн дээр төр засаг анхаарлаа хандуулахаас гадна дэмжих боломжтой олон улсын байгууллага, ком­паниуд оролцохын зэрэгцээ хувь хүмүүс  өөрсдөө ч гэ­сэн санаачлаад суралцаж мэр­гэжвэл их буянтай бас ирээ­дүйтэй ажил үйлс байх болно гэж бодож байна.

-Даунтай хүүхдүүдтэй харилцаж байхад тэд хэ­вийн бодож тунгаадаг, бид­ний бодсоноос ч илүү их зүйл хийж чаддаг юм байна лээ, та үүнтэй санал нэг байна уу? 

-Даунтай хүүхдийг яг энгийн хүүхэд шиг хүлээж авах ёстой. Нэг их тусгайлж онцгойлоод, аливаа зүйлийг ойлгохгүй байгаа байхдаа гэж бодох эсвэл  бидний хү­лээлт, таамаглал тухайн хүүх­­дийн бодит чадвараас нь доо­гуур байвал хүүхэд маань ч бо­ломжит потенциалаараа цаа­шид хөгжиж чадахгүйд хүрэх нөх­цөл үүснэ гэсэн үг. Тэгэхээр аль  болохоор л багаас нь эн­гийн хүүх­дүүдтэй адилхан харь­цаж, хүмүүжүүлэх нь дээр.

Даунтай хүүхэдтэй болсон зарим  гэр  бүл  айхтар  их  зовлон зүдгүүр тохиолоо гэж үздэг нь нууц биш. Би ч мөн адил надад юу тохиолдчихвоо гэж бодож л байсан. Өөрөөр хэлбэл даунтай хүү­хэдтэй болсон эцэг эх ямар хүүхэдтэй болчихвоо гэж их цочирддог. Айж санд­раад, зовж шаналснаар асуу­дал шийдэгдэхгүй шүү гэж хэлмээр байна. Мэдээж асуудлууд бол байгаа. Даунтай хүүхэд бусадтай адилхан хөгжиж, шилдэг дээд сургууль төгсөөд цө­мийн физикч бо­лохгүй л байх. Гэхдээ бусад хүмүүстэй л адилхан энэ хорвоо дээр амьдрах эрх тэ­дэнд байгаа гэдгийг ойлгоод бага зэрэг туслахыг хичээх хэрэг­тэй. Эрүүл хүүхэд шиг явцын дунд бүх зүйлээ сураад яв­чихаж чадахгүй учраас эрт­­хэнээс хэл яриаг нь засч эх­­­лэх хэрэгтэй. Даунтай хүүх­дүүд бас дотроо хүнд, хөн­гөн хэлбэрийн гэх мэтээр ялгаатай байдаг. Хүүхэд бүр өөр өөрийн потенциалтай. Түүндээ хүрч бүх чадвараа шавхах хүртэл нь ажиллаж, сургах нь бидний үүрэг юм.

Ер нь бол хүүхэд  4 нас хүртлээ хэлийг эрчимтэй су­раад, 7 хүртлээ зүгшрэн, 7-с хойш хэл сурах явцын өрнөл нь буурдаг гэсэн шинжлэх ухааны судалгаа бай юм билээ. Үүнийг на­дад нэгэн хэл засалч хэлж байсан. Гэтэл даунтай хүүх­дийн эцэг эх нь  манай хүү­хэд энгийн хүүхдээс тэртэй тэргүй хоцорч сурдаг, тэгс­гээд яваандаа гүйцээд сурчих байх гэж найдан хэл заслыг нь орхичих хандлага байдаг. Хүүхэд хэлд орох, ярьж сурах энэ зүй тогтол даунтай хүүхдийн тухайд ч яг адилхан юм билээ. Эцэг эхүүд иймэрхүү энгийн наад захын мэдээллийг олж авч чадаагүйгээс болоод мөн манайд ийм чиглэлийн үйл­чилгээ одоохондоо байхгүй, боловсон хүчин цөөнтэйгээс тухайн хүүхдийн хэлийг засч сайжруулах боломж ал­дагддаг эсвэл цаг хугацааны хувьд хоцордог. Анхнаас нь хэл засал хийж чадаагүй, бусадтай харьцаж, өөрийгөө илэрхийлж сураагүйгээс бо­лоод хүүхэд цэцэрлэг, сур­гуулиасаа хоцорно. Хоцорсон учраас нас бие гүйцсэн үед ажиллах боломжууд нь ч мөн хязгаарлагдмал болдог.

Дэлхийн практикаар бол энэ нь шинэ зүйл биш л дээ. Тогтолцоо, систем нь ши­нэч­лэгдээгүй байсан зарим орнуудад 50, 60-аад оны үе хүртэл оюуны бэрхшээлтэй хүмүүсийг тэдэнд зориулж бий болгосон тусгай газар л заавал байлгах ёстой гэж үзэн гэр бүлээс тусгаарлаад энэ хүүхэд бол хэзээ ч хөгжихгүй, нийгэмшихгүй, хэзээ ч юм сурахгүй гэсэн итгэлээр ханддаг байжээ. Харин одоо ойлголт, хандлага өөрчлөгдсөн. Ийм хүүхэд юм сурч, ойлгож чаддаг юм байна, нэлээд хэсэг нь тодорхой хэмжээнд ажиллаж өөрсдийгөө аваад явчих боломжтой гэдэг нь бусад орны жишээн дээрээс харагдаж, нийгэм ч бас ойл­гож хүлээн зөвшөөрч бай­на, дээрээс нь даунтай хүүхдүүдийн дундаж наслалт нэмэгдсэн. Мөн л 60, 70-аад оны үед дундаж наслалт 21 байсан бол сүүлийн үед 50-60 болсон байна.

Энэ нь нэг талаас Эрүүл мэндийн оношлогоо, үйл­чил­гээ сайжирсан, тэр дундаа зүрх­ний оношлогоо, эмчилгээ сай­жирсантай хол­боотой. Учир нь даунтай хүүхдийн 50 орчим хувь нь зүрхний гажигтай төрдөг.  Зүрхний гажгийг багаас нь эмчлэх болсон нь дундаж наслалтад нөлөөлсөн байна. Монголд ч зүрхний гажигтай нялх, бага насны хүүхдэд мэс засал хийх, сувилж эмчлэхэд  тодорхой дэвшил гарч байгаа. Дэлхийн дэвшил их байна. Үүнтэй адил Монгол Улсад ч бас 5-10 жил дотор дэвшил их гарна гэж бодож байна.

-Дауны холбоонд элссэн эцэг эхчүүд хүүхдээ бү­рэн ойлгож, өөрсдөө ч стрес­сээс ангижирч, нэгэн төр­лийн шинэ аз жаргалыг мэдрэн, эрч хүчээр дүүрэн байдаг. Гэтэл төвийн үйл ажиллагаанд яаж нэгдэхээ мэдэдгүй, эс­вэл нэгдэхийг ч хүсдэггүй эцэг эхчүүд өөрсдөө дотроо их шаналж, хүүхдээ нууж, эрүүл гэж ойл­гуулахыг  оролд­­дог  бо­лол­той. Үүнд та­ны зөвлөгөө? 

-Эцэг эх бүр хүүхдээ эрүүл саруул байгаасай гэж боддог. Гэхдээ хүүхэд нэгэнт л өөрчлөлттэй, даунтай төр­сөн бол та түүнд тусгайлж анхаарах ёстой.  Даунтай хүү­хэд бүрт тохиолддог эрүүл мэнд, оюун ухааны хөгжлийн асуудалд анхааралтай хан­дах хэрэгтэй. Генетикийн шин­жил­гээгээр даунтай гээд оношилсон л бол аль бо­лохоор зөв ажиллаад эхлэх нь хүүхдэд л хэрэгтэй. Харин та зүв зүгээр гэж итгэхийг хүсээд, ажиллах ч хэрэггүй гээд орхичих юм бол хүүхэд тань л хохирно. Гэхдээ, эцэг эх бүрт өөрийн гэсэн арга барил байгаа гэдэгт итгэлтэй байна. Төвийн ажилд оролцох боломжийн талаар хэлэхэд Дауны холбоо маань 9-р сараас өдөр өнжүүлэх, цэцэрлэг, сургалтын төвүүд ажиллуулах гэж байна. Хүүхдээ хүргэж өгөх, авах боломжтой эцэг эхчүүд хүүхдээ сургалтуудад хам­руулах хэрэгтэй. Бид сар бүр цуглаж эцэг эхчүүдэд үр дүн, тайлангаа танилцуулах болно. Эцэг эхчүүдэд өөрс­дийн санаачлаагаар, сайн дураараа хийх зүйл байгаа бол Төвийн захирал, ажилт­нуудад хандаж болно.

-Хүүхдийг хичээл, сур­гал­тад хамруулж ерөнхий бо­ловсрол эзэмшүүлээд төгс­­гөж болно. 18 нас хүрс­ний дараа яах вэ гэдэг эцэг эх бүрийн санаа зовоосон асуудлын нэг. Энэ тухайд тодорхой шийдэл бий юу? 

-Ер нь багаас  нь  сайн   ажил­­лаагүй, наад зах нь бичиж, уншихад нь ч анхаа­­­раагүй бол хэцүү. Ун­шиж, бичээд сур­чихсан бол цаашлаад мэр­гэжлийн сур­галтад хам­руулж, ажил­лах боломж, үүд нь нээг­дэх ёстой. Тэгэхээр бүр багаас нь суурийг нь зөв тавих хэрэгтэй.

Компаниуд нийгмийн ха­риуцлагынхаа үүднээс даун­тай хүмүүсийг ганц хоёроор нь ч хамаагүй ажилд аван, нийгэмшүүлээд ажил­луулах хэрэгтэй байгаа юм. Даунтай хүмүүс энгийн ажлыг чанар­тай сайн гүй­цэтгэдгийг би Японд хар­сан. Жишээ нь, талхны цехэд ажилладаг юм байна. Өөрсдөө талх бялууны цех байгуулаад бүтээгдхүүнээ дэлгүүр, зочид буудлуудад гэрээгээр нийлүүлж байна.  Бас механик ажиллагаатай жижиг тоног төхөөрөмж угсардаг газруудад ажиллаж байна.

Цайны газар зөөгч, дэлгүүр, супермаркетад бү­тээгдэхүүн өрөх, савлах гэх мэтээр энгийн гар ажил­лагаатай хөдөлмөр эрх­лүүлдэг газрууд зөндөө бай­даг юм билээ.

Иймээс дахин хэлэхэд, зайлшгүй нийгмийн хариуц­лагын үүднээс компаниуд са­наач­лага гарган, нийгэмдээ үлгэр жишээ үзүүлэн, зо­риуд эдгээр залуучуудыг авч ажил­луулах, тэд на­рын зовлон жар­галыг нь хуваалцаж, хамт­ран ажил­лаж байж л энэ асуудал ший­дэгдээд явна. Тухайн хүн заавал бүтэн цагаар бус ха­гас өдрөөр ажиллаж болно, хэ­дийгээр орлого, ца­лин тэ­дэнд чухал ч, үүнээс илүү нийгэм­ших нь туйлын чухал юм.

Тэгэхээр хөгжлийн бэрх­­­шээлтэй хүүхдийн ний­­­гэм­шил бүх шатанд  ха­маарч бай­­гаа биз.  Эхлээд  цэ­цэрлэг, сургууль, дараа нь  мэргэж­лийн   сургууль. Улаанбаатар дахь оюуны бэрх­шээлтэй хүүх­дүү­дийн дөрвөн сургуульд ахлах ангиас нь мэргэжлийн сур­галт ордог нь маш зөв юм.

-Цаанаасаа л амьдралд нь мөнгө чухал биш, хү­мүүн­лэ­гийн үйл ажил­лагаанд биеч­лэн оролцох хүсэлтэй хүүхэд залуус бай­даг. Ийм залуус  тусгай бо­­ловсролын хэрэгцээт мэр­гэжлээр суралцах хү­сэл­тэй бол яаж сонгох вэ? 

-Суралцах хүсэлтэй за­луус өөрсдөө сургуулиа олоод шалгалтаа өгч урилгаа ав­чихсан бол эхний ээлжинд Бо­ловсролын яам энэ чиглэлийн багш нарыг бэлтгэхэд төрийн сангийн тэтгэлгэд хамрагдах боломж олгоно. Цаашлаад Top 100 сургуулийн эхний 20-д нь суралцагчдад мэр­гэжил харгалзахгүйгээр тэт­гэлэг өгөх тогтоол гарсан. Дараагийн 80-д нь мэргэжлээс шалтгаалж тэтгэлэг өгнө. Тусгай хэрэгцээт боловсролын багш энэ мэргэжил харгалзан тэтгэлэг олгох хэсэгт хамаарч байгаа. Элссэн сургууль тань Top 100-д ороогүй ч гэсэн энэ чиглэлийг илүү ихээр харж үзнэ гэсэн бодлого Зас­гийн газарт байгаа. Гол нь сургуулиа өөрсдөө олоод, apply болох хэрэгтэй. Жишээ нь: “California State University Northridge” гээд сургууль бий.

-Эцэг эхчүүдэд шант­рах, урам хугарах бараан өдрүүд нэг бус удаа тохиолддог байх, та үүнийг яаж даван туул­даг вэ. Бодол, үйлдэлд тань нө­лөөлж, хүчээ алдахгүй байхад юу тусалдаг вэ?   

-Мэдээж тийм өдрүүд гар­на. Даунтай хүүхэд энгийн хүү­хэдтэй харьцуулвал өөрий­гөө бүрэн илэрхийлж чад­даггүй. Тиймээс ийм хүүхдүүд өөрсдөө ч гэсэн бодол санаагаа илэрхийлж чадахгүйгээс бо­­лоод гай­хаж, сэтгэлээр унах нь ойлгомжтой. Миний бодлоор, та хамгийн гол нь хүүхдээ маш их хайрлах л хэрэгтэй. Хүүхдийг хайрлаж, урам зо­риг өгөн, итгэл хүлээлгэх нь чухал. Би бага насны 3 хүүхэдтэй. Гурвуулаа тэрсхэн  учраас хамт тоглоод, хөгжөөд, яриад, нэгийгээ өөд нь татаад яваад байдаг юм шиг. Манай хүү бол хамгийн том нь, 2 эмэгтэй дүү нь маш их хэрэг болж, нийгэмшихэд нь ихээхэн үүрэгтэй багш нар нь болдог. Би өөрөө ч гэсэн бүхий л үзвэр үйлчилгээ, арга хэмжээ, айлд очихдоо хүүхдүүдээ дагуулаад явах дуртай. Бүх юмыг ойл­гуулж, хоорондоо ярилцах дуртай.

 Ер нь хүүхдээ сургахдаа цаг алдаж болохгүй гэж би ойлгосон. Бас эцэг эхчүүд хоорондоо холбоотой байж, туршлагаа солилцох хэрэг­тэй. Эцэг эх хүүхэд маань дархлаа сул учраас цэцэрлэгт ороод ханиад томуу тусчих байх гэж болгоомжилдог ч аль болох зохистой хугацаанд нь боловсрол эзэмшүүлвэл санаа зовоод байх асуудлууд аажимдаа багасна.

-Хүн гэдэг байгаль, гэрэл, нар, ус, амьтан ургамалтай хүйн холбоотой. Үүнийг давхар дэмжигч, урлаг, хөг­жим гэж үгүйсэн бол бид ямар байх байсан бол.  Үүн дээр хүн хүндээ туслаад яв­бал энэ дэлхий хичнээн аз жаргалтай байх болоо? Даунтай хүүхдүүдийн эцэг эхчүүд хүүхдэдээ чадах ядахаа­раа тусалж байгаа, үүн дээр оюун ухаанд нө­лөө­лөх сонгодог хөгжим сонс­­гож, байгаль эхтэй ойр байл­­гавал гайхамшигтай үр дүн гаргахыг үгүйсгэхгүй. Нобелийн шагнал Kenzabure өвчтэй хүүдээ багаас нь шувуудын жиргээ, сонгодог хөгжим сонсгосоор байгаад хүү нь Японы алдартай хөгж­мийн зохиолч болсон байдаг.

-Тиймээ, би санал нийлж байна. Хүүхдүүдээ аль болох төрөл бүрийн ду­гуй­­лан, сур­галтад явуу­лах хэрэгтэй. Зургийн, бүж­гийн, хөгжмийн гээд. Заавал алдартай хөгж­мийн зохиолч, том уран бү­тээлч болох албагүй бөгөөд гол нь хүүхдийг хөгжүүлэхэд хэрэгтэй гээд хүүгээ зураг, бүжгийн дугуйланд явуулж байсан. Энэ нь өөрийгөө илэр­­­хийлэхэд нь тусалж өгдөг. Иймээс та үүнд нь тус­лаж, дэмжих хэрэгтэй. Энэ дэлхийн бүх  хүний амьд­рал үнэ цэнэтэй, амьд­ралын гол зорилгуудын  нэг  бол эрүүл, аз жаргалтай  байх шүү дээ. Бид ч бас  хүүхдүүдээ  аз жар­галтай, баяр баясгалантай байл­гахын тулд хичээдэг. Үүний  ха­­жуу­гаар хүүхдийнхээ ха­риуц­лагыг нь умартуулж болохгүй.

-Холбооны гишүүддээ зо­риулах таны дуртай дуу? 

-Миний хүү аавынхаа машинд явж байхдаа “Алтан хавчаар” дууг сонсож дуулах дуртай. Аав нь бас их сонсдог юмаа, “Алтан хавчаар” бол бидний үеийн дуу шүү дээ.

Н.Жаргал

Эх сурвалж: Өглөөний сонин

Санал болгох мэдээ

Г.Билгүүн: Байгалийн боржин чулуу ашиглан халтирдаггүй явган хүний зам хийж байна

32-ын тойргоос Хүнсний 4-р дэлгүүр хүртэлх 1.2 км явган хүний замыг байгалийн боржин чулуугаар шинэчилж …