Төв аймгийн шүүхийн шүүгч Д.Гансүхтэй шүүхийн ил тод байдал хийгээд шүүгчийн цалингийн асуудлаар ярилцлаа.
-Энэ оны дөрөвдүгээр сараас хэрэгжиж эхэлсэн Шүүгчийн эрх зүйн байдлын тухай хуулиар шүүгчийн хараат бус байдал, эдийн засгийн баталгааг хуульчилж өгсөн.
Ингэснээр та бүгд ч шүүхийн шинэчлэлийг гүнзгийрүүлэх, нийгэмд шударга ёс тогтоход чухал ач холбогдолтой гэж үзэж байгаа?
-Тийм ээ. Шүүгчийн хараат бус байдал, эдийн засгийн баталгааны нэг бүрэлдэхүүн хэсэг нь шүүгчийн албан тушаалын цалинг нэмж тогтоох явдал юм.
Нөгөөтэйгүүр энэ нь нийгмийн хөгжил хийгээд цаг үеийн шаардлага болсон чухал сэдэв юм. Шүүхийн тухай багц хууль хэрэгжиж эхэлсэн нь 32 жил шүүгчээр ажилласан хүний хувьд шүүхийн ажил амьдралын жаргал, зовлонг ойлгодог бүх хүн талархан дэмжиж байгаа гэдэгт эргэлзэхгүй байна.
-Ингэхэд дээрх хуулийн хүрээнд шүүгчдийн цалин нэмэгдэж 3.5 сая төгрөгийн цалин авдаг болно. Гэтэл үнэхээр авч байгаа цалин шигээ шүүгчдийг шударга ажиллаж чадах болов уу гэх асуулт иргэдийн дунд байсаар байна?
-Үе үеийн Монголын шүүгчид өргөсөн тангарагтаа үнэнч ажилласаар ирсэн. Цаашид ч ийм байна. Гэхдээ зах зээлийн нийгэмд орсноор нийгмийн сэтгэл зүй болоод иргэдийн дунд баян хоосны ялгаа их гарсан. Ийм нөхцөлд шүүгчдийн цалинг хуульд заасан зохистой хэмжээнд нэмж байгаа нь үнэхээр сайшаалтай. Ингэснээр шүүгчдийг шударга ажиллах үндэс тавигдаж байгаа юм.
-Шүүгчийн эрх зүйн байдлын тухай хуульд шүүгчдэд хориглох зарим зүйлийг тодотгож өгчээ. Тухайлбал аливаа нэг баяр ёслол болон бусад арга хэмжээтэй холбогдуулан шүүгчдэд өгсөн бэлэг сэлтийг төрийн өмчид тооцно гэсэн байна. Шуудхан хэлэхэд шүүгчдэд цалингаас өөр амьдрах ямар ч эх үүсвэр байхгүй болно гэсэн үг. Тэгэхээр Шүүхийн ерөнхий зөвлөлөөс тогтоосон цалингийн хэмжээ та бүгдийн амьдралыг хэр баталгаатай болгож байгаа вэ?
-Шүүхийн ерөнхий зөвлөлийн “Шүүгчдийн цалинг нэмэгдүүлэн олгох тухай” тогтоол гарган Шүүгч, ерөнхий шүүгчдийн албан тушаалын цалингийн хэмжээг тогтоох тухай 16 дугаар тогтоолоор шүүгчдийн албан тушаалын цалинг нэмэгдүүлэн тогтоосон. Уг тогтоол ирэх оны нэгдүгээр сараас эхлэн хэрэгжинэ. Бид ч хэдэн сарын өмнөөс шүүгчийн нөлөөллийн мэдүүлэг хөтөлдөг болсон. Энэ нь аливаа хэрэг маргааныг ил болон далд аргаар өөрийнхөө талд шийдвэрлүүлдэг зүйлийг арилгах зорилготой юм.
-Ингэхэд бид шүүгчдийн нөлөөллийн мэдүүлэг шударга бөглөгдөж байгаа гэдгийг яаж мэдэх юм бэ. Бас л эргэлзээтэй зүйл шүү дээ?
-Чиний асууж байгаа зөв л дөө. Бид эрүүгийн ч бай, иргэний ч бай бүхий л хэрэг дээр нөлөөллийн мэдүүлэг хөтөлж байгаа.
Гэхдээ ингэж хардахын оронд нөлөөллийн мэдүүлэг хөтлөх нь хэр ашигтай вэ гэдгийг ойлгох хэрэгтэй. Наад зах нь шүүгчдэд нөлөөлөх нь ийм хор уршигтай юм байна гэдгийг ард иргэдэд ойлгуулж, нийгэмд шударга ёс тогтоох явдал юм.
Харин тангараг өргөсөн шүүгч нөлөөллийн мэдүүлгээ үнэн зөв хөтлөх ёстой. Аливаа хэрэг маргааныг гуйвуулж, асуудлыг буруу шийдэх сонирхолтой нэг ч шүүгч байхгүй гэдэгт итгэлтэй байна.
-Төв аймгийн шүүгчдийн цалин амьдралд нь хэр хүрэлцээтэй байдаг бол. Нийслэлийн шүүгчдийн ихэнх нь байр, цалингийн зээлтэй байдаг юм билээ?
-Адилхан шүү дээ. Төв аймагт үйл ажиллагаа явуулж байгаа гурван шүүхийн нийт 14 шүүгч бий. Судалгаанаас харахад тэдний хоёр нь гэрт амьдардаг. Үлдсэн хэд нь орон сууцанд байдаг. Нэг шүүгчээс бусад нь орон сууц болон цалингийн зээлтэй. Шуудхан хэлэхэд бидний авч байгаа цалин амьжиргаанд тийм ч хүрэлцээтэй байдаггүй.
-Уучлаарай, нууц биш бол та дунджаар хэдэн төгрөгийн цалин авдаг вэ?
-Давж заалдах шат, анхан шатны шүүхийн шүүгчид адилхан цалин авдаг. Яг өнөөдөр өнгөрсөн долоодугаар сард шинэчилж тогтоосноор хоёр сая төгрөгийн цалинтай байна. Өмнө нь ажилласан жил зэргээсээ хамаарч дээд тал нь сая гаргаж л авдаг байсан.
Иймээс гарцаагүй шүүгчийн цалин хөлсийг нэмэх шаардлагатай. Өмнө нь шүүгчдийн цалин бага, амьжиргаанд нь хүрэлцэхгүйн улмаас зарим нэг нь авлига, хээл хахууль авдаг байсан байж болох.
Гэхдээ бүгд биш шүү. Нөгөөтэйгүүр бидэнд шүүгчийн цалингаас өөр ямар ч орлого байхгүй болж байгаа. Тиймээс эдийн засгийн баталгааг хангах нь чухал юм.
-Үндсэндээ та 30 гаруй жил шүүх байгууллагад шүүгчээр ажиллажээ. Ахмад шүүгчтэй уулзсаных шүүхийн шинэчлэлийн тухай асуухгүй өнгөрч чадахгүй нь. Энэ удаагийн шүүхийн том шинэчлэл үнэхээр цаг үеэ олсон зүйл мөн үү?
-Тийм ээ, яах аргагүй цаг үеэ олсон шинэчлэл хийгдэж байна. Гэхдээ өнгөрсөн хугацаанд шүүгчийн шинэчлэл огт хийгдээгүй биш шүү дээ. Алхам алхмаар хийгдэж л ирсэн.
Харин шүүхийн багц хуулийг багцаар нь гарган баталж, улмаар шинэчлэлийг өөр өнцгөөс олж хэрэгжүүлж байгаа нь үнэхээр цаг үеэ олсон гэж хэлэх байна.
-Шүүхийн тухай багц хууль хэрэгжиж эхэлснээр шүүх байгууллагын бүтэц бүрэлдэхүүнд нэлээд өөрчлөлт орж байгаа. Тухайлбал танай аймгийн шүүх байгууллагын хүний нөөц, ажлын байрны хүртээмж яаж шинэчлэгдэж байна вэ?
-Манайд сум дундын хоёр болон анхан шатны шүүх нь үйл ажиллагаагаа үргэлжлүүлээд явуулна. Харин давж заалдах шатны шүүхийн таван шүүгч нийслэлд төвлөрч үйл ажиллагаагаа явуулахаар болж байгаа. Тиймээс ажлын байрны хувьд нэг их санаа зовох зүйлгүй. Гол нь шүүгч ил тод, шударга үйл ажиллагаа явуулах ёстой гэсэн нийгмийн сэтгэлзүйг төлөвшүүлэх нь чухал юм. Ингэснээр шүүгчдэд нөлөөлөх гэсэн оролдлогыг хазаарлаж, шударга ёсны үндэс тавигдана. Үндсэндээ Монголын 4500 гаруй хуульч, өмгөөлөгч, прокуроруудаас хамгийн шилдэг, чадварлаг нь шүүгч болно. Өрсөлдөөн ч бий болно. Гэхдээ зүгээр нэг хүссэн болгон шүүгч болж чадахгүй шүү дээ.
-Яагаад?
-Шүүгч хүнд тавьдаг хуулийн шаардлага, болзол гэж бий. Дээр нь мэргэжлийн шалгуур гэж байна. Энэ бүгдийг давсан нэг нь шүүгч болох юм. Ийм чадварлаг шүүгчдээр хэргээ шийдвэрлүүлэх нь нийгэмд шударга ёс тогтоох хамгийн том хөшүүрэг болно. Ингэснээр нийгмийн хөгжил зөв голдиролд орох эхлэл тавигдаж байгаа юм.
-Хэдий тийм эерэг талтай ч нөгөөтэйгүүр хууль эрх зүйгээр сурч төгсгөх залуусын тоо нэмэгдэнэ. Ингэснээр өрсөлдөөнд ялагдсан тоо томшгүй дипломтой ажилгүй залуус бий болох юм биш үү. Олон жил хуульчаар ажилласан хүний хувьд үүнд ямар бодолтой байна вэ?
-Дөнгөж их дээд сургууль төгсөөд ирж байгаа залуус мэргэжлийнхээ дагуу ажиллахыг эрмэлзэх нь ойлгомжтой.
Тэр дундаа шүүгч болох гэж тэмүүлэх сэтгэл зүй аяндаа тогтоно. Одоо ажиллаж байгаа нь ч адилхан. Иймээс аль аль нь өөрсдийгөө боловсруулахыг л хичээнэ шүү дээ.
Хууль эрх зүйгээр сурч байгаа залуусыг тоогоор нь хязгаарлах шаардлага байхгүй. Хуулийг дээдлэх, зөв хэрэглэх, түүний дагуу ажиллаж амьдрах нь хүн төрөлхтний үүрэг юм. Тиймээс хэчнээн олон хүн хууль, эрх зүйгээр сурч төгсөнө төдий чинээ нийгэмд хэрэгтэй.